Salsa LA-Stijl
LA-style salsa ontstond toen salsa in de Verenigde Staten werd vermengd met ballroomdansen. LA style combineert de gracieuze salsaflow met flitsende figuren, wat het tot een energieke en elegante dansvorm maakt. Technisch veeleisend, maar erg spectaculair. De invloeden van ballroomdansen, ballet, jazz en flamenco zijn duidelijk herkenbaar. Salsa LA style nodigt dan ook uit tot improvisatie om de dames en de heren de kans te geven de aangeleerde figuren mooi af te werken en eventueel over te gaan tot uitvoeren van “shines” en eigen accenten te leggen in haar bewegingen.
Van L.A-style salsa wordt gezegd dat het de salsavariant is om de dame te laten schitteren.
De heren en dames dansen op een denkbeeldige lijn en de heren verplaatsen de dames van de ene zijde van de lijn naar de andere zijde
Hier leer je dus zuiver LA figuren. Om deze reeks vlot te kunnen volgen heb je best al min. 1 jaar danservaring. Omdat de moeilijkheidsgraad toch wat hoger ligt, is het zowel voor ons als voor jullie fijn om evenwichtige (M/VR) groepjes te hebben.
Cubaanse stijl
Bij Cubaanse salsa wordt vooral rond de dame heen gedanst.
Bij het vrij dansen maakt het niet uit waar je je op welk ogenblik dan ook bevindt, de man voert figuren uit terwijl hij rond de vrouw heen danst.
Bij Cubaanse salsa tracht de dame zoveel mogelijk de figuren van de man te volgen.
Van Cubaanse salsa wordt vaak gezegd dat het door mannen werd uitgevonden om hun kunnen aan de dames te tonen.
Bachata
De Bachata ontwikkelde zich, netzoals de Merengue aan het begin van de jaren 60, als een vorm van het Caribische Boleros. Aanvankelijk was de Bachata de romantische Latijns-Amerikaanse gitaar muziek, die in trio’s, lijkend op de Mexicaanse Mariachi-traditie, gespeelt wordt. Oorspronkelijk diende deze muziek als amusement voor verliefde stelletjes, maar werd ook onder andere door de invloed van de Merengues toch meer als dans muziek gezien.
Het ritme is een 4/4-maat en ondersteunt het karaktristieke en hoge geluid van de gitaren. De liederen gaan voornamelijk over teleurstellingen in de liefde en worden door mannelijke zangers gezonnen.
In de jaren 70 en 80 was de Bachata verboden en werd gezien als vulgair. Om deze reden werd deze dans met lage sociale klassen, armoede, criminaliteit en prostitutie in verbinding gebracht. In tegenstelling tot de Merengue en Salsa kreeg de dans sinds 1990 veel belangstelling.
In de laatste jaren heeft de Bachata aan populariteit gewonnen. De beenbewegingen vanuit de knieën werden met Merengue heupbewegingen gecombineerd, zodat er eenzijdige heup swingen ontstonden. Er zijn vele verschillende variaties en bewegingsopeenvolgingen. Normaal ligt de nadruk vooral op de heupen en de intimiteit tijdens het dansen.
Merengue
Merengue is een muziek- en dansstijl die evenals de Bachata afkomstig van de Dominicaanse Republiek. Het tempo ligt hoger dan dat van salsa en de basis-danspas is eenvoudiger (1,2,1,2 versus 1,2,3,(4),5,6,7,(8) in de salsa).
Typisch voor Merengue is de heupbeweging. In de basispas (van de heer uit bekeken): de linkervoet gaat zijwaarts naar links zonder er op te steunen terwijl het rechterbeen gestrekt blijft waardoor de linkerheup laag blijft (tel 1), nu wordt het lichaamsgewicht verplaatst naar de linkervoet. Tegelijk wordt het linkerbeen gestrekt waardoor de linkerheup omhoog komt, het rechterbeen ont-strekt zodat de rechterheup daalt en de rechtervoet wordt bijgeschoven. De rechterheup is nu dus laag en de rechterknie is gebogen (tel 2). Tenslotte komt het gewicht opnieuw op de rechtervoet, het been wordt gestrekt waardoor de rechterheup omhoog komt en tegelijk wordt de linkervoet zijwaarts uitgestoken (opnieuw tel 1).
Rueda de Casino
Als de Salsa in een kring wordt gedanst met twee of meer paren, is er sprake van Rueda de Casino, een dansvorm afkomstig uit Cuba. De leider van de Ruedagroep geeft in dat geval met specifieke termen (calls) of handgebaren de figuren aan die de dansers gezamenlijk moeten uitvoeren.
Er zijn enkele honderden figuren voor de Rueda de Casino, maar of en wanneer die worden ingezet, bepaalt de leider op basis van de muziek. Met geroepen termen of met handgebaren geeft hij aan welke figuren de groep moet uitvoeren. Ook hier is dus geen vaste choreografie.